Pokročilá strategie
Publikováno Včera v 09:37 v kategorii Taktika, přečteno: 47x
V průběhu partie je třeba, aby hráč hlídal několik strategických momentů, které mu pomáhají k výhře. Existuje jich celá řada, nicméně vybírám zatím ty nejpodstatnější a časem je budu případně doplňovat.










1. Kontrola kříže
Kontrola kříže patří k elementárním strategickým prvkům, dá se říci, že zcela intuitivním. Jakmile se na kříži utvoří již nějaká konkrétní kombinace kamenů, nutí nás to je mít pod kontrolou, ať už z hlediska útoku anebo obrany. Na příkladu vidíme, že se bílému podařilo utvořit takovou kombinaci na vertikále kříže, že je pro černého již nezvratná a vede k 2-tahové korunovaci, čili k vítězství. Počet možných kombinací, které se mohou na kříži utvořit ještě před korunovací, je 24.057.

2. Zarážka
Vytvářet si dostatečně inteligentní zarážky, které jsou mimo kříž, ale dovedou rychle k vítězství, je rovněž základ. Na příkladu vidíme, že se černému podařila udělat zarážka svými vlastními kameny tak, že je pro bílého už nezvratná. V zásadě se jedná o to, aby se kamenem (ideálně vlastním, může se to stát ale i soupeřovým kamenem díky nepozornosti nebo nutností ubránit jiný směr) okolo koruny utvořila zeď, o kterou se pak jedním tahem udělá taková kombinace na kříži, která vede k nezvratnému vítězství.

3. Symetrie
Budování symetrie má svůj strategický význam. Jedná se o cílené poziční stavění kamenů tak, aby tvořily určitou symetrii naproti sobě (ideálně do čtverce). Což hráči dává možnosti úderu z více stran a současně vede k jisté kontrole nad celou plochou. Na příkladu vidíme, jak si bílý buduje symetricky bílé kameny tak, aby mohl cestu kdykoli kontrolovat z libovolné strany. Symetrie není samozřejmě podmínkou k vítězství a hráč může hrát velice dobře se značně asymetrickými strukturami. Nicméně prvek symetrie bývá nezanedbatelnou strategickou komoditou.

4. Kvadranty
Hráč by měl mít v průběhu partie rozmístěné kameny tak, aby obsadil alespoň nějakým vlastním kamenem část kvadrantu. Tento prvek může být kontraproduktivní vzhledem k jinému strategickému pravidlu - pravidlu utahování, nicméně alespoň v zahájení a v první části střední hry je vhodné všechny kvadranty kontrolovat a neumožnit soupeři vytvářet si inteligentní zarážky pro své kameny či rychlé ovládnutí středu. Na příkladu vidíme, že bílý i černý má v každém kvadrantu alespoň 1-2 své kameny.

5. Přesun kamenů na druhou stranu v zahájení
V průběhu zahájení je vždycky lepší přesunout své vlastní kameny co nejdříve na druhou (soupeřovu) stranu, optimálně tak, aby současně blokovaly přesun kamenů soupeře. Je to z toho důvodu, že na začátku jsou ve výchozím postavení naše kameny příliš kompaktní a u sebe, ovládají jen polovinu hrací desky a jsou tak rozmístěny proti strategii symetrie, utahování i rozmístění do kvadrantů. K rychlému přesunu může posloužit i diagonální tah "z rohu do rohu", který je vidět na našem příkladu.

6. Nesdružování kamenů
Strategicky nevýhodné je sdružovat vlastní kameny do nepohyblivých struktur. Na příkladu vidíme, jak bílý zbytečně kumuluje své kameny, zatímco soupeř si buduje symetrii na hrací desce a má obsazenou už také jistou část kříže. Jednak si kumulací kamenů blokujeme pohyb a manévrovací prostor vlastních kamenů, jednak tímto jednotným šikem nejsme schopni efektivně zasáhnout v případě útoku soupeře. Sdružování kamenů je třeba se vyvarovat.

7. Utahování
Utahování souvisí se strategickým prvkem symetrie. Jestliže budujeme symetrie svých kamenů, pak máme možnost tzv. utahovat tuto symetrii směrem ke středu, až ve vrcholné fázi ke koruně. Pro soupeře je utahování obvykle značně nepříjemnou formou nátlaku, pod kterým může snadno udělat chybu, ale také i bez jeho chyby lze dospět k pozici, která založí nezvratné vítězství. Na příkladu vidíme, jak bílý utahuje symetrii svých kamenů čím dál více středu (ale i černý má v tomto případě velmi dobré rozmístění k dalšímu utažení).

8. Klíčová pole
Strategicky výhodné je obecně udržovat kameny na takových polích, odkud lze skočit pomocí pohybu L přímo na kříž (tj. na křížové pole). Na příkladu vidíme, jak taková pole ovládá bílý i černý. Jde o to, že pokud vznikne zarážka přímo u koruny, anebo pokud bude existovat taková možnost na kříži, která vede k vítězství, je nutné rychle zasáhnout a křížové pole jedním tahem obsadit. Jakmile hráč ztratí kontrolu nad klíčovými poli, může se mu to stát osudným pro vývoj partie.

9. Vlastní kameny blíž středu
Tahy by měly směřovat k tomu držet soupeře spíše dále od středu a současně mu jeho kameny co nejvíce blokovat. K tomu je jednoduché, přesto účinné pravidlo, že vlastní kámen by měl být blíž středu před soupeřovým kamenem. Na našem příkladu vidíme, že bílý - pokud mohl - představil svůj kámen před černý tak, aby ho blokoval a byl sám blíže středu. Má v této pozici tak mnohem výhodnější postavení. Obráceně se pak vyhýbejte tomu, aby na vás tuto taktiku uplatňoval soupeř.

10. Diagonála
Jedno z pravidel Amoriaxu je, že lze skočit diagonálně z jednoho rohu do protějšího rohu, pokud v něm není žádný kámen. V zahájení to může pomoct při rozmisťování kamenů, ve střední hře ale i v koncovce to ovšem umožňuje dostat z velké vzdálenosti vlastní kámen během 2 tahů na klíčové pole (pole č. 2), a během 3 tahů na křížové pole (pole č. 3). Jako u každé abstraktní deskové hry je třeba uvažovat dopředu a tento relativně jednoduchý způsob přemístění se může stát silným (a efektním) strategickým impaktem.

11. Červený kámen
Přetahování se o červený kámen, se kterým mohou táhnout oba hráči libovolně, může jedné i druhé straně zajistit lepší pozici, případně jí naopak zkomplikovat, je velmi zajímavou součástí partie. Začátečníci červený kámen obvykle spíš nepoužívají, protože snadněji podcení jeho význam. V našem příkladu je červený kámen umístěný tak dobře pro pozici bílého, že vede k jeho nezvratnému vítězství - zajišťuje mu zarážku pro bílý kámen nad ním, čím vytvoří na kříži kombinaci, vedoucí k 2-tahové korunovaci.

Komentáře
Celkem 0 komentářů