Jak se počítá ELO?
Publikováno 02.04.2025 v 10:23 v kategorii Blog, přečteno: 71x
ELO je ratingový systém, který se používá v různých soutěžích. Nejvíce známý je asi z šachu. ELO není dobrý ani spolehlivý systém, má řadu matematických chyb a lidé ho k tomu všemu dokázali ještě pořádně zdeformovat, když do žebříčků samovolně přidávali body (např. v r. 1985 přidali všem hráčům šachu plošně +100 bodů a nastala tzv. ratingová inflace, anebo když v r. 2023 zvedli ratingovou úroveň začínajícího hráče z 1000 na 1400 atd.).
Existují i jiné, spolehlivější a matematicky odladěnější systémy (např. Glicko používaný převážně v Austrálii či TrueSkill). Nicméně rating ELO se stal již tak známý a v podstatě tradiční, že pokud řekneme o nějakém hráči, že má 2000 ELO, pak si dovedeme relativně dobře představit úroveň jeho hry – ať už v šachu, anebo v jiné hře.
Amoriax orientačně uvádí při přepínání soupeře AI rovněž úroveň v ELO bodech. Jakmile jde o hru, která je společensky etablovaná a má oficiální žebříček (jako jsou např. šachy), dá se ELO určit celkem snadno. Ale u Amoriaxu a jiných her musíme vycházet z rozpětí určité výkonové třídy a zpětně ELO dovozovat. Je to legitimní postup, ale není to postup notoricky známý a musí se nějak ošetřit.
Ideální pro toto ošetření jsem zvolil percentil síly hráčů šachu, který se uvádí u výkonnosti hráče a jeho souvislosti s ELO úrovní. Z následující tabulky můžeme odvodit opačně, že pokud hráč má v určitém turnaji procento úspěšnosti, můžeme z toho obráceně dopočítat, jaké ELO asi má.
zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Elo
Aby to bylo více spolehlivé (byť ELO rozhodně není příliš spolehlivé obecně), bylo by vhodné mít statistický vzorek hráčů turnaje co nejširší, resp. co největší. Takový luxus si v případě Amoriaxu ani jiných her obvykle dovolit nemůžeme. Musíme se spolehnout na hry AI mezi sebou a jim buď na začátku přidělit body (např. 1400) a nechat je hrát mezi sebou, přičemž ELO body normálně počítat jako kdyby to byli reální hráči. Anebo to odvodit z výkonnostní třídy. Podle mě je ta druhá možnost zatím minimálně snazší a reprezentativnější.
Takto dopočítané ELO je orientační. Má hráči pomoci alespoň rychle se zorientovat v tom, že zvolí-li AI nějaké úrovně, hraje přibližně proti hráči s takovým ELO. Kdyby ELO bylo dejme tomu 2700+, tak hraje proti mistru světa. Kdyby ELO bylo 100+, hraje proti někomu, kdo se naučil pravidla. Když bude 1600+, hraje proti hráči adekvátnímu II. výkonnostní třídy, to znamená proti více pokročilému soupeři.
Komentáře
Celkem 0 komentářů